НОВИНИ

06.07.2025
У Словаччині почалася публічна дискусія щодо створення спільної чехословацької авіації

У Словаччині почалася публічна дискусія щодо створення спільної чехословацької авіації

У Словаччині почалася публічна дискусія щодо об’єднання чеських та словацьких Повітряних сил за прикладом країн Бенілюксу.

Відповідний матеріал опублікувало словацьке мілітарне видання Future Army.

«Останнім часом повітряні сили Словаччини та Чехії були значно посилені. У той час як Братислава вже захищена з повітря новими американськими винищувачами F-16 Block 70, Прага готує інфраструктуру для F-35. Тому доречно запитати, чи настав час об’єднати повітряні сили Словаччини та Чехії, наслідуючи приклад країн Бенілюксу?», — запитують у виданні.

Словаччина замовила нові F-16 в останній версії, Block 70. Однак, з огляду на близькість операцій російських ВПС, які атакують практично кордони Словаччини керованими ракетами, Словаччині було б вигідно мати більш потужний тип літаків. Літак із потужним радаром, який може діяти над східним кордоном як імпровізований AWACS.

JAS 39 Gripen зі складу ПС Чехії Фото: Міноборони Чехії

Водночас Чехія закуповує F-35 на заміну орендованим JAS 39 Gripen. Однак, якщо вартість години польоту Gripen оцінюється в 4000–7000 доларів, а F-16 — менше 20 000 доларів, то вартість години польоту F-35 вже становить 45 000 доларів.

Тому в Чехії активно обговорюють витрати на експлуатацію F-35 і те, чи здатна країна їх покрити. Часто згадується, що Чехії знадобиться друга, дешевша платформа на додаток до F-35 для звичайних повсякденних операцій, яка не вичерпає військовий бюджет. Даніель Коштовал, колишній заступник міністра оборони Чехії, пропонує, щоб цією другою платформою став Gripen.

А що, якби це був F-16?

Як зазначає Future Army, попри поширене уявлення, об’єднання повітряних сил не обов’язково є адміністративно складним процесом. Це можна реалізувати через укладення міжнародного договору про створення спільних повітряних сил, літаки яких будуть розгорнуті від Шумави до Татр.

Ситуацію спрощує і те, що обидві країни є членами НАТО, а їхні повітряні сили діють у рамках інтегрованої системи протиповітряної оборони НАТО — NATO IAMD (NATO Integrated Air and Missile Defence).

Перший F-16 Block 70 ПС Словаччини. Фото з соціальних мереж.

Усі пілоти навчені відповідно до стандартів НАТО, використовують англійську мову та американські одиниці виміру. Не менш важливо й те, що вони добре розуміють одне одного як з мовної, так і з ментальної точки зору, адже часто знайомі особисто завдяки спільним навчанням.

1-ша ескадрилья 81-го тактичного крила словацьких ПС і майбутні дві ескадрильї 21-го крила чеських ПС можуть швидко стати спільним підрозділом. Менша кількість словацьких F-16 (наприклад, дві ескадрильї по три літаки) може на постійній основі базуватися на аеродромі Часлав, де вони будуть розгорнуті спільно з чеськими F-35. Натомість такі самі дві ескадрильї F-35 можуть бути розгорнуті в Словаччині.

Таким чином, 18 F-35 і 6 F-16 можуть діяти з Часлава, а 8 F-16 і 6 F-35 — з реконструйованого аеродрому Сліач. При цьому пілоти чергуватимуться, а чисельність особового складу буде постійно збалансована у разі розгортання за межами країн.

Подібна співпраця згодом може поширитися і на сферу авіаційної освіти та підготовки: чеські пілоти могли б знову проходити навчання в Кошице, а словацькі — в Авіаційному навчальному центрі в Пардубіце.

Крім того, співпраця може охопити й транспортну авіацію, яка експлуатує один і той самий тип — C-390. А з огляду на те, що обидві країни є засновниками європейської ініціативи протиракетної оборони Sky Shield, може бути також встановлено тісніший зв’язок між їхніми системами ППО.

Джерело: mil.in.ua

ІНШІ НОВИНИ