
«Сирійський експрес» відновив роботу
Сирійський порт Тартус прийняв два судна, навантажені зерном, які завантажилися в тимчасово окупованому Севастополі. Водночас із Сирії до Росії вирушили два завантажені судна.
Про це розповіла журналістка розслідувального проєкту SeaKrime Центру «Миротворець» Катерина Яресько.
Тартус прийняв судно LEONID PESTRIKOV (IMO: 9922122), яке завантажилося в окупованому Севастополі 03–16.07.2025, локація: 44.584, 33.427. Відправник вантажу — компанія «Агро-Фрегат», яка працює на окупованих територіях України. Вірогідно, що вантаж складає зерно, викрадене з окупованих українських територій.
Також на якірній стоянці в Тартусі знаходиться судно CAFFA (IMO: 9143611), яке 16–18.07.2025 завантажило приблизно 3000 т ячменю в севастопольському порту Авліта, локація: 44.625, 33.552. Експортер — «Хлебком». Ця компанія також займається викраденням зерна з окупованих українських територій.
Водночас судно DAMAS WAVE (IMO: 8915299) 11.07.2025 зайшло завантаженим у Чорне море із сирійського порту Тартус. До цього судно доставило до Сирії вантаж з окупованої Феодосії. Порушник розвантажився і завантажився в сирійському порту Тартус, звідки вийшов 05.07.2025.
Це був другий рейс DAMAS WAVE за цим маршрутом. У першому розвантаження в порту Тартус відбулося 18–20.04.2025, фіксація в окупованій Феодосії — 15.03.2025.
«Констатуємо відновлення “Сирійського експресу”», — підсумовує журналістка.
Водночас судно SPARTA (IMO: 9268710) прибуло в Тартус 19.07.2025, розвантажилося і забрало підготовлені контейнери. Судно належить компанії «Оборонлогистика» та задіяне в перевезенні вантажів для російського військового контингенту в Сирії. 20.07 SPARTA здійснила перехід у район очікування, де формується група, яка повертатиметься в порт Балтійськ.
Нагадаємо, що після падіння режиму Башара Асада нова влада Сирії у січні 2025 року розірвала інвестиційну угоду з російською компанією про управління цивільною частиною порту Тартус, в якому розташована єдина закордонна військово-морська база Росії. Однак була розірвана лише угода 2019 року, яка стосувалася саме цивільної частини порту.
Портовий термінал був переданий в управління компанії DP World з Об’єднаних Арабських Еміратів, яка зобов’язалася інвестувати 800 млн доларів у розвиток термінала та логістичних послуг порту Тартус.
Військово-морська база в Тартусі на сирійському узбережжі Середземного моря з 1971 року перебувала у власності СРСР. А після його розпаду вона перейшла у російську власність і обмежено експлуатувалася для поповнення запасів палива та припасів кораблів ВМФ РФ.
З початком громадянської війни в Сирії у 2012 році російський флот активно використовує цю базу. Вона була модернізована для прийому кораблів великої водотоннажності.
Після початку повномасштабної російсько-української війни база стала важливим хабом для забезпечення військової присутності Росії у Середземному морі. Однак після повалення режиму Асада росіяни розпочали процес евакуації свого угруповання військ із порту Тартус.